SydSiden Online (SSO)

Brøndby Support
Forum-forside

Log ind | Registrering

Mordforsøg på handicappet kvinde eller fake news? (SydSiden Online)

skrevet af Rassen, , 27.05.2026, 10:51

Jeg har læst dit svar, og jeg synes stadig, at du overser det centrale problem.

Du skriver, at det ikke handler om handicap, men om et S12-klistermærke. Det lyder umiddelbart neutralt, men det bliver det ikke i praksis, hvis personen netop på grund af sit handicap ikke har samme mulighed for at vælge placering som andre fans.

En gående fan kan som udgangspunkt vælge afsnit, flytte sig eller lade være med at gå ind et sted, hvor vedkommende ikke føler sig tryg. Den mulighed har en kørestolsbruger ikke altid. Mange kørestolsbrugere bliver placeret efter stadionets adgangsforhold — ikke nødvendigvis efter fanmæssigt tilhørsforhold.

Derfor bliver det for simpelt at sige, at “alle bare skal respektere spillereglerne”. For hvad er spillereglerne, hvis systemet ikke giver alle de samme muligheder?

Hvis en udebanefan i kørestol bliver placeret blandt hjemmeholdets fans af stadionets praktiske forhold, mener du så virkelig, at ansvaret ligger hos den handicappede fan for at skjule sit klubtilhørsforhold — og ikke hos de mennesker, der eventuelt reagerer aggressivt på det?

Skal en kørestolsbruger fjerne klistermærker fra sin kørestol, hver gang vedkommende skal på udebane? Skal vedkommende gøre sin egen kørestol neutral, fordi stadionforholdene ikke er gode nok? Det synes jeg er et urimeligt krav.

Man kan sagtens være kritisk over for en historie og afvente flere oplysninger. Men der er stor forskel på det og på at konkludere, at personen “taler usandt” eller “stærkt overdriver”. Det ved du ikke. Det ved jeg heller ikke. Derfor bør man være varsom med så bastante formuleringer.

Samtidig er det vigtigt at sige: Hvis nogen har pillet ved eller forsøgt at fjerne respirationsudstyr fra en handicappet person, så er det ikke almindelig fodboldrivalisering. Så er det dybt alvorligt og fuldstændig uacceptabelt, uanset hvilket hold personen holder med. Det kunne være endt meget galt.

For mig handler det her ikke om FCK mod Brøndby. Det handler heller ikke om, at handicappede fans skal have særbehandling. Det handler om, at de skal have reel ligebehandling: samme mulighed for at følge deres hold trygt og værdigt som alle andre.

Og netop derfor synes jeg, dit indlæg rammer skævt. Du gør klistermærket til hovedproblemet, mens du nedtoner de langt større spørgsmål om sikkerhed, adgangsforhold og ansvar.

Det er dér, jeg mener, dit indlæg bliver respektløst og ekskluderende i sin virkning — også selvom du ikke selv opfatter det sådan.

Synes godt om (9) Synes ikke om (0)

Hele tråden:

SydSiden Online (SSO) | Ansvarlig
580301 indlæg i 27811 tråde, 12749 registrerede brugere, 43 brugere logget ind(2 registrerede, 41 gæster)
powered by my little forum  RSS-Feed
^